Tuesday, April 21, 2009

PROTON EXORA... pro and cons...

Alhamdulillah, MPV pertama kelahiran M'sia akhirnya dirasmikan.. ramai org ternanti-nanti dgn perasmian model ini termasuk aku.. peluang view n test drive harini telah aku penuhi secara terperinci (hu3, terbeliak gak salemen PROTON tengok aku belek2 exora nih)... n the result is as below :
1. 1st impression memang superb, design luaran yang cun, fituristik n lain dari lain
2. dashboard n ruang dalaman agak impresive (maybe showroom unit nih full spec so sedap mata memandang luar n dalaman)
3. kompartmen enjin - kosong skit coz saiz enjin yang kecik tapi beri clearence during impact
4. power to weight ratio - during initial agak ok, maybe kelebihan enjin campro yang dibantu oleh cps... overall pick-up n speed agak ok (tapi aku naik x full load, cuma 4 org saja)

5. paling kurang aku gemar is material yang digunakan ditempat2 kritikal yang x sesuai, contohnya macam dalam bulatan diatas, teknikally part nih agak kritikal tapi material yang digunakan hanyalah plastik, bukannya besi.. maybe penggunaan plastik di beberapa tempat ini untuk mengurangkan berat overall MPV nih..
6. antirust n under-cocting bahagian bawah fander tayar agak nipis (so kepada pembeli maybe setiap 2 tahun kena buat cocting lain, hu3)

p/s : secara overall MPV nih agak berbaloi utk pembeli berbanding harga yang ditawarkan agak kompetatif cuma bakal2 pengguna MPV agak sangsi dengan MPV nih kerana ianya membawa reputasi PROTON selama ini. ramai beraggapan pengguna awal model2 baru keluaran PROTON hanyalah seperti tikus makmal...

3 comments:

waniezas said...

wah..sempat test drive lagi...
saya x bkesempatan nak belek exora lagi...just tgk dr luar jek...

venez said...

he3, biasaler... selalu kalau ada launch kete proton memang sy akan pegi test n compare dgn keluaran lain... :)
erkkk, nak beli exora ker?

waniezas said...

xdek la...cukupla kete yg ada skang nie...