Wednesday, October 17, 2007

Berhari Raya Di kampung....

Sekali sekala balik beraya di kampung terasa best sesangat... bukan selalu dapat beraya dikampung beramai-ramai... aku tiba di kampung pada petang raya pertama, abang2 aku dah sampai sehari sebelum raya, meriah rumah ayah n bonda aku ngan cucu2 dorang... selepas kemas2 petang tuh aku terus melancarkan roket2 yang diperolehi dari 'rakan' aku untuk memecah keheningan malam... ramai gak yang berbalas-balas tembak... keesokan harinya cam biasaler, start buat projek yang rasmi bagi kami anak beranak... proses air tebuler... tengok2ler gambar kat bawah... hehehehe

1st pilih tebu2 yang agak matang (ambik 4 batang jerk, tuh pun dah penuh 2 jug besar)

2nd tebu2 tuh dipotong n dikikis kulit luarnya...

3rd lepas dikikis n dibasuh barulah dikapit/digilis dengan mesin tebu (dahulunya mesin ini digunakan untuk mengapit getah)... hasilnya air tebu yang original dan lazatttttt...

Nasi goreng special yang dibuat oleh abang aku, dia nih memang chef yang terkenal di sitiawan perak...

Lemang kampung... jom pakat pekena sepotong ngan rendang daging rusa...

Bergambar kenangan sebelum masing2 pulang ke tempat keje masing2 (nih separuh jerk keluarga aku...)

Nih driver yang kurang ajar memotong sayur aku di kemunting, taiping (jalan on the way balik KL singgah umah abang aku di taiping) ... adaker jalan sempit dia bleh himpit aku... hangin jugak aku...

No comments: